понеділок, 4 березня 2024 р.

 

                                              Дитячий психолог

💎Мої діти на запитання «Як справи?» 99 разів зі 100 відповідають «Нормально». Раніше я думала, що справи у них дійсно нормально, а виявилося потрібно по-іншому формулювати питання.
💎Нижче 100 питань дитині, на які йому буде цікаво відповідати, які дадуть батькам купу нової інформації про дітей і займуть вас всіх досить надовго. Відмінний список, я б сама із задоволенням відповіла на деякі.
💎1. Ненудні питання замість «Як пройшов твій день?»
• Яка подія сьогодні була найцікавіша?
• Що нового ти дізнався за день?
• Що змусило тебе посміхнутися сьогодні?
• Хто зробив що-небудь смішне, веселе, дурне?
• Що здивувало тебе сьогодні?
• Чи допоміг ти кому-небудь?
• Хто-небудь зробив щось хороше для тебе?
• Ти сьогодні пишався собою? Через що?
• Тобі було сумно?
• Що сьогодні було складним або незрозумілим для тебе?
• У що ти грав сьогодні зі своїми друзями?
• З ким ти сидів сьогодні за обідом?
• З ким із однокласників ти хочеш дружити, але поки не дружиш?
• Хто з твоїх однокласників твоя повна протилежність?
• Хто з вихователів або вчителів тобі подобається найбільше? А хто не дуже?
• Якби ти на один день став учителем, чого б ти навчив своїх однокласників?
• Що-небудь привело тебе в роздратування?
• Хто-небудь в цей день поступив з тобою несправедливо?
• Чи було щось, що тебе збентежило?
• З чим ти був не згоден сьогодні?
• Якби сьогоднішній день можна було прожити ще раз, що б ти зробив по-іншому?
• Що у тебе не вийшло на цьому тижні? А що вийшло?
💎2. Питання, які розвивають фантазію
• Якби з неба йшов дощ з їжі, що б ти хотів, щоб це було?
• На якій тварині ти хотів би покататися: на слоні або на жирафі?
• Якби ти міг перейменувати кольори, як би ти їх назвав?
• Якби наша кішка вміла розмовляти, що б вона сказала?
• Якби ти міг задати питання будь-якій дикій тварині, що б ти запитав?
• Якби у тебе була своя печера, що було б всередині?
• З чого можна побудувати стіну, яку неможливо зруйнувати?
• Яка тварина могла б добре водити машину?
• Яких винаходів не вистачає світу?
• Що було б, якби машина часу існувала?
• Як був би влаштований світ, якби люди не придумали гроші?
• Якби у тебе була чарівна паличка, які три бажання ти б загадав?
💎3. Питання про дитину
• Які 5 слів описують тебе найкраще?
• Що тобі подобається в собі? А що ні?
• Якби ти міг щось змінити в собі, що б це було?
• Якби на один день можна було стати кимось іншим, ким би ти став?
• Якби ти був супергероєм, якою силою ти б володів?
• Якби ти міг поїхати куди завгодно, куди б ти поїхав?
• Які звуки тобі подобаються?
• Чого дорослі про тебе не розуміють?
• Яким був найкращий комплімент, який тобі коли-небудь говорили?
• Яке зайняття робить тебе щасливим?
• Яке свято ти любиш найбільше?
• Як ти дбаєш про інших людей?
• Що викликає в тебе ніжність?
• Що ти відчуваєш, коли я обіймаю тебе?
• Від чого ти можеш заплакати?
• Що змушує тебе злитися?
• Що тебе лякає?
• Що б ти більше хотів вміти: літати, як птах, або плавати, як риба?
• Якби у тебе був мільйон доларів, на що б ти його витратив?
• Якби у тебе було достатньо грошей, щоб не працювати, ти б працював чи ні?
• Якби ти відкрив власний магазин, що б там продавалося?
• Якби ти писав книгу, про що б вона була?
• Тобі подобається що-небудь дарувати іншим людям?
• Яким був би твій ідеальний день?
• Що ти вмієш робити такого, чого міг би навчити інших?
• Чому б ще ти хотів навчитися?
• Яким був найщасливіший / нещасливий момент в твоєму житті?
• З усіх речей, які ти знаєш, що буде найнеобхіднішим в дорослому житті?
• Якби ти міг подорожувати в часі і побачив себе три роки тому, яку б пораду ти собі дав?
• Чим ти найбільше пишаєшся в житті?
• Хто з твоїх друзів тобі подобається найбільше? Чому?
• Що ти будеш робити, якщо хтось назве тебе негарним словом?
• Якби ти зараз виріс і став знаменитим, в чому б ти прославився?
• Чим ти можеш допомогти комусь вже сьогодні?
• Якби ти міг провести один день з якоюсь людиною, хто б це був і що б ви робили?
💎4. Питання про життя і устрій світу
• Що робить людину розумною?
• Як ти думаєш, що відчувають інші люди?
• Навіщо ходити в школу?
• Яким буде життя в майбутньому?
• Що б ти змінив в цьому світі, якщо б міг?
• Чи легко бути дитиною? А дорослим?
• Як дізнатися, що ти вже подорослішав?
• Дитина повинна поважати всіх дорослих?
• Чи потрібно завжди слухатися батьків?
• Як можна карати дітей і за що?
• Чи має людина право вкрасти їжу, якщо вмирає від голоду?
• Чи можна завжди робити те, що хочеться?
• Навіщо люди брешуть?
• Чи можна завжди говорити все, що думаєш?
• Чому люди розлучаються?
• Чому люди сваряться, хіба не можна обговорити все спокійно?
• Чому дорослі мало посміхаються?
• Чому люди курять, якщо це шкідливо?
• Що таке поганий і гарний настрій?
• Що треба робити в старості?
• Що таке душа і де вона знаходиться?
• Що таке любов?
• Як зрозуміти, що хтось тебе любить?
• Чи може любов тривати вічно?
• Що таке щастя?
• Чи можна завжди бути щасливим і ніколи не сумувати?
• Чи можна бути щасливим без грошей?
• Чому багаті люди не діляться грошима з бідними?
• Всі люди рівні?
• Чи можна вважати світ прекрасним, якщо в ньому є війни і голод?
• Чи можна обійтися без війн?
• Чи є користь від проблем і труднощів?
• Чи можна відповісти грубістю людині, який грубий з тобою, або потрібно залишатися ввічливим?
• Чи можна заздрити?
• Для чого потрібно мистецтво?
• Хто визначає, що красиво, а що ні?
• Чи потрібно приймати свою зовнішність такою, яка вона є?
• Якби можна було видати закон, яким все в світі повинні були підкорятися, яким би він був?
• Чи можемо ми міняти свою долю або вона вже визначена?
• Для чого ми живемо?
З просторів інтернету.
☕️Змістовних вам вечорів і чаювань☕️
❤️В колі друзів теж буде актуально ❤️
©Інна Гошовська

понеділок, 29 січня 2024 р.

 Як мотивувати дитину вчитися?

✍ Ми склали чек-лист порад, які допоможуть батькам підтримувати в дітях тягу до знань.
- Жодне питання дитини не повинно залишатися без відповіді, адже це означає, що він вам довіряє.
- Підтримуйте всі пізнавальні захоплення дитини. Проявляйте щирий інтерес. Якщо ваша думка буде для дитини авторитетною в якійсь одній області, авторитет автоматично пошириться і на інші сфери життя.
- Читайте автобіографії або разом подивіться фільми про відомих людей в тих областях, які цікавлять вашу дитину. Після - обговоріть. Запитайте дитину, що її зацікавило. Подумайте: що допомогло головному герою досягти успіхів у професійній діяльності?
- Поцікавтеся атмосферою в тій школі і класі, де вчиться ваша дитина. Оточення дитини має стимулювати його до нових успіхів.
- Намалюйте разом з підлітком значиму для нього мету, яка буде залежати від його успіхів у навчанні. Мета повинна бути досяжною, конкретною, насиченою яскравими позитивними емоціями. Ваша дитина повинна бажати її досягти.
- Не реагуйте занадто бурхливо на погані оцінки. Не порівнюйте успіхи дитини з братами, сестрами або однокласниками. Запам'ятайте: у будь-якій ситуації ви - союзник своїй дитині. Знайдіть правильний баланс схвалення і контролю.
- Дозволяйте своїй дитині повноцінно відпочивати. Це - запорука її продуктивності, здоров'я і гарного настрою!
Як ви мотивуєте своїх дітей? Чи є у вас власні Лайфхаки?
Поділіться в коментарях!
з Скарбничка психолога

середа, 10 січня 2024 р.

 

ЯК ПІДТРИМАТИ ТА ЗАСПОКОЇТИ ДИТИНУ ПІД ЧАС ВІЙНИ

Діти 7-10 років: можуть відчувати провину, неспроможність, злість, фантазії, в яких дитина бачить себе “рятувальником”, “зацикленість” на подробицях події. Дитина боїться втратити звичне та боїться смерті, досить добре розуміє загрозу, може переживати страх і думає про майбутнє. Тому батькам потрібно обговорювати з дитиною події та переживання і забезпечити їй безпеку та звичний спосіб життя (ігри, спілкування з друзями тощо).

Психологи звертають увагу, що практично у всіх дітей, особливо молодших, зараз спостерігається певний регрес – діти капризують, не виконують домовленості, втрачають деякі навички. Це абсолютно нормально, й у цій ситуації батькам не треба лякатися такої поведінки дітей. Перш за все дорослим потрібно забезпечити “завдання виживання” – заспокоїти дитину тощо. При нормалізації умов можна буде працювати над відновленням, а дещо повернеться саме собою.

ЩО РОБИТИ ДОРОСЛИМ, ЩОБ ЗАСПОКОЇТИ І ПІДТРИМАТИ ДИТИНУ

1. ГОВОРІТЬ ІЗ ДИТИНОЮ, ЗАЛИШАЙТЕСЯ СПОКІЙНИМ ПІД ЧАС РОЗМОВИ

Психологи радять обов’язково поговорити з дитиною про ситуацію, що відбувається. Говорити з дитиною варто дорослому, який найбільше зберігає спокій. Перед тим, як говорити з дитиною, дорослому самому слід заспокоїтися, щоб не завдати шкоди дитині. Як дорослим заспокоїти себе – читайте далі в підрозділі про дії під час панічної атаки.

Якщо спілкуєтеся з підлітком – також дуже важливо навчати його, де шукати перевірену інформацію, та ділитися джерелами для її пошуку. Адже, як пояснює психологиня, під впливом стресу підліткам, які зазвичай гарно знаходять інформацію в Інтернеті, зараз складно відшукати перевірену інформацію про все, що відбувається та зрозуміти ситуацію, оскільки емоції відключили неокортекс (ту частину мозку, яка “відповідає” за логіку).

2. ДЕМОНСТРУЙТЕ НАДІЙНІСТЬ

Дорослому потрібно продемонструвати надійність: варто сказати дитині, що ви зробите все, щоб захистити себе і її від небезпеки, й що наша армія на варті та дасть відсіч. Для дитини до підліткового віку свої слова про захист і безпеку можна підкріпити обіймами. Підлітки ж, навпаки, можуть сприймати обійми, як слабкість.

3. ОБГОВОРЮЙТЕ З ДИТИНОЮ ПРАВИЛА “ЦИВІЛЬНОЇ ОБОРОНИ”

Слід пояснити дитині, що зараз дуже важливо слухатися старших – вчителя, батька, маму, не сперечатися з дорослими та слідувати за тим, хто відповідальний за безпеку.

Також домовтеся та навчіть дитину, де вона може зустрітися з вами або іншими родичами, де переховуватися, якщо буде втрачено мобільний зв’язок.

4. ГРАЙТЕ ІГРИ, ВИКОНУЙТЕ З ДИТИНОЮ ЗАСПОКІЙЛИВІ ВПРАВИ

Під час стресу ігри дітей можуть бути трохи “регресивними”, тобто старші діти можуть знову грати в ігри для малечі. Можна ліпити з пластиліну, окреслити навколо себе коло безпеки з нитки, рвати на дрібні шматки папір, «Видихнути хмаринку» (уявити, що вдихнули хмаринку і видихнути її зі звуком, можна з грозою і блискавкою, тупотіти при цьому ногами) тощо. Також можна грати настільні ігри, малювати, грати у слова, ігри в телефоні, в яких залучене просторове сприйняття (наприклад, Тетрис).

5. ВИКОНУЙТЕ ВПРАВИ ПРИ ПАНІЧНІЙ АТАЦІ

Поради,як діяти при панічній атаці.

Ви та ваша дитина можете робити такі вправи на вибір:

· покласти руку на живіт, приблизно на 3 пальці нижче сонячного сплетіння та постукати по цьому місцю

· потерти кінчик носу

· надавити не сильно на очні яблука з двох боків

· якщо є, де лягти, – лягти на спину і зробити рухи ногами, як на велосипеді

· сконцентруватися на диханні – одну руку скласти, як човник і накрити нею губи, іншу руку – покласти на живіт. Видих – рука йде вниз до грудей, вдих – рука підіймається до рота

· змащувати губи, полоскати рот водою

· витягувати якомога далі язика – ніби намагаючись торкнутися грудної клітини

· подивитися вправо, не повертаючи голови, – якомога далі на 15-20 секунд, потім перевести погляд прямо, потім подивіться вліво – якомога далі, потім знову прямо

· розтерти тіло

· розтерти точку між підмізинним (четвертим) пальцем та мізинцем – там знаходиться точка паніки

· покласти руки на ребра, відчути, як вони при диханні розширюються, підіймаються

· розтерти руки, прикласти до нирок.

6. “ЗАЙМІТЬ” ЧИМОСЬ АУДІАЛЬНИЙ КАНАЛ ДИТИНИ

Під час звуку сирен у дитини в особливому навантаженні перебуває аудіальний канал сприймання, тому його потрібно чимось “зайняти”. Для цього можна співати хором, горланити кричалки проти утіпутіна і російської армії, слухати в навушниках аудіоказки та музику, взяти з собою гітару та влаштувати для всіх концерт.

7. ЩЕ КІЛЬКА РЕЧЕЙ, ЯК МОЖНА ВІДВЕРНУТИ УВАГУ ДИТИНИ

· Обіймайте дитину, жартуйте з нею.

· Поїть дитину теплими напоями, годуйте її чимось смачненьким.

· Виконуйте разом із дитиною рутинні справи.

· Вмикайте мультики, серіали, розповідайте казки, історії, читайте дітям вголос.

8. ПОЯСНЮЙТЕ ДИТИНІ ПРО ВАЖЛИВІСТЬ БУТИ ЗІБРАНИМИ ТА ДОПОМАГАТИ ОДНЕ ОДНОМУ

Необхідно пояснити дитині складність ситуації, пояснити, що сталося те, чого ми боялися, тому важливо бути зібраними та допомагати одне одному.

9. ДОВІРТЕ ДИТИНІ ПОСИЛЬНЕ ДЛЯ НЕЇ ВІДПОВІДАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ

Покласти на дитину відповідальність, яка їй до снаги – наприклад, доручити дитині завдання слідкувати за іграшкою.

Наші психологи також рекомендують доручити дитині певну функцію чи роль. Наприклад, можна попросити дитину створити казку про якогось персонажа, уявити себе журналістом та провести репортаж із події тощо.

Прийом відповідального завдання, ролі чи функції можна застосовувати й для саморегуляції дорослих.

10. ДОЗВОЛЯЙТЕ ДИТИНІ ВИВІЛЬНЯТИ НЕНАВИСТЬ ТА ЗЛІСТЬ

Зараз і для дорослих, і для дітей виявляти злість (ненавидіти, лаятися, кричати) – це здорова реакція. Тому дорослим потрібно дозволяти собі й близьким, зокрема й дітям, це робити. Це варто робити в ігровій формі. Можна застосовувати гру «Злий бобер» (придумати злу тваринку і поводитися так, як, на нашу думку, може себе вести ця тваринка. Потім перетворитися на добру тваринку. Потім – на людину) або кричати в “мішечок для криків” або стаканчик. Але після вивільнення ненависті та злості слід перемкнутися на щось добре і позитивне: на обійми, теплий чай, добрі слова одне одному.

Сльози та плач – теж нормально в цій ситуації, тому дайте дитині виплакатися. Після емоційного вивільнення дитині буде легше заснути.

четвер, 7 грудня 2023 р.

  


Ті, кому є на кого покластися у складних ситуаціях, легше переживають стрес. У випадку з дітьми важливий тип стосунків, що зветься «надійна прив’язаність». Це взаємини з дорослими, в яких дітей приймають такими, які вони є, — з усіма їхніми емоціями, недоліками, піклуються про них, забезпечують близькість і надійність.

Емоційний зв’язок особливо важливий сьогодні, тому також є базовим правилом підтримки дітей у складні часи. Аби зберігати та зміцнювати його,
▫️ обіймайте дитину (коли вона до цього готова);
▫️ не соромтеся говорити, що любите її;
▫️ зауважуйте найменші успіхи дитини (зараз вона дуже потребує схвалення);
▫️ долучайте дитину до домашніх справ, аби вона відчувала свою залученість та важливість;
▫️ принагідно грайтеся з дитиною, смійтеся, разом готуйте, накривайте на стіл (радість необхідна як дітям, так і дорослим — саме вона наразі дає нам сили).
⏰ Протягом дня також є кілька важливих моментів: час, коли дитина прокидається/йде спати, та коли ми з нею прощаємося перед садком, школою чи роботою. Саме в ці моменти нам потрібно уповільнитися та продемонструвати дитині наші близькість і любов — це те, що підтримає її.
Пам’ятайте: діти, які пережили травматичний досвід, не завжди люблять обійматися й можуть уникати тілесних контактів. Завжди запитуйте дитину, чи можна її пригорнути 🫂
У партнерстві з UNICEF Ukraine

четвер, 21 вересня 2023 р.

 Як правильно критикувати свою дитину?

І чи взагалі це можна робити? Цікава Ваша думка!
А Ви замислювалися, скільки шкоди нам нанесли вчителі, батьки та інші дорослі, коли некоректно робили зауваження! На жаль, не всі розуміють важливу різницю між доцільною критикою та приниженням чужої гідності
❗️
Давайте разом працювати над тим, щоб не робити цих помилок із нашими дітьми. Ми підготували для Вас картки з правилами тактовних та важливих зауважень
👆🏻
Ще більше порад про виховання сучасних дітей шукайте у нашому телеграм-каналі «Батьківські секрети» за посиланням: https://t.me/+0MmfxBpGk3c3ODli





вівторок, 21 березня 2023 р.

 

12 хитрощів,

які допоможуть зацікавити дітей читанням


Учені з усього світу давно довели, що читання має безліч користі для людини: воно не лише покращує пам`ять, розвиває фантазію, а й часто допомагає зняти стрес та відволіктися від рутини. Але як зацікавити дітей книгами, особливо в час, коли електронні технології на кожному кроці? Це питання турбує багатьох батьків. І ось кілька порад, як це зробити
 
1. Покажіть власний приклад. Якщо дитина бачитиме, що ви зацікавлені книгами, вона теж захоче дізнатися, чим же вас так вабить читання. А літературний світ в усьому його різноманітті точно не залишить маля байдужим :)
 
2. Читайте маляті вголос, при цьому використовуйте смішні голоси. Книги наповнені масою різних цікавих персонажів й образів. Проявіть трішки фантазії та покажіть це різноманіття варіацією голосу й інтонації. Це неодмінно зацікавить дитину більше, аніж монотонне читання навіть найзахопливішої історії.
 
3. Дозвольте дітям лягати спати трішки пізніше, якщо цей додатковий час вони використають для читання. Повірте, чимало дітлахів, які ще мають багато енергії та не хочуть йти в ліжко, зацікавляться таким варіантом. Загалом читання перед сном - чудова практика, яка має безліч переваг, і не тільки для дітей.
 
4. Запропонуйте почитати книги перед переглядом екранізації. Усі ми знаємо, що книга завжди є повнішою та яскравішою, аніж фільм, знятий за її мотивами. Поясніть це й дитині. Вінні Пух чи Гаррі Поттер – немає значення. Спершу читайте книгу, тоді дивіться кіно. А врешті знайомство з новою історією можна завершити обговоренням одного й іншого :)
 
5. Дозвольте дітям самостійно обирати книги, будь-то комікси, ілюстровані книжки, фентезі абощо. Нехай вони мають вільний доступ до вашої бібліотеки і знають, що завжди можуть обрати книжку до настрою. При цьому слідкуйте, аби книжкову поличку постійно поповнювали нові історії. І якщо ваш малюк обожнює книжки, наприклад, про котиків – гарантуйте йому широкий вибір таких «котячих» творів ;)
 
6. Відмовтесь від заохочення чи винагородження дітей черговими іграшками чи цукерками, натомість віддайте перевагу книгам.
 
 
7. Книги значно краще впливають на розвиток уяви, аніж телебачення. Тому обмежте час перебування дитини за екраном телевізора чи комп`ютера, натомість підготуйте низку цікавих видань відповідно до віку та зацікавлень дитини. Тоді маля проводитиме вільний час за читанням, що скоро стане звичкою :)
 
8. Частіше беріть маля до бібліотеки – нехай дитина змалечку занурюється у цю чарівну атмосферу книжкового світу. Врешті, читання книг з бібліотеки – чудова традиція.
 
9. Слухайте аудіокниги: в авто чи поїзді або ж під час прогулянки. Це гарна нагода провести час з користю й дізнатися щось нове, і не обов’язково для цього сидіти на місці.
 
10. Читаючи книгу разом із малям, проводьте пальцем по сторінці, вказуючи на слова, що озвучуєте. Так дитина, яка ще не вміє читати, почне змалечку зіставляти візуальний вигляд та звучання слова, що допоможе швидше навчитися читати.
 
11. Обговорюйте книги, які прочитали, вчіть дитину не просто проходити сторінка за сторінкою, а й усвідомлювати та аналізувати прочитане. Ви можете навіть разом ходити до читацьких клубів і обмінюватися враженнями про книгу з іншими читачами. Або ж влаштовувати такі читацькі обговорення вдома, залучаючи до розмови друзів своєї дитини.
 
12. По черзі читайте один одному – це гарна практика спільного проведення часу.

понеділок, 19 грудня 2022 р.

 

Шановні відвідувачі!
Мій блог завжди відкритий для вас!
Буду рада, якщо ви знайдете для себе 
корисну інформацію або потрібний матеріал 


  

ЧИМ ЗАЙНЯТИ ДИТИНУ, КОЛИ ВІДСУТНЄ СВІТЛО












 

Поради психологів

Як знизити рівень тривоги у дітей

Дитяча психіка особливо вразлива до небезпечних зовнішніх чинників, що підвищують занепокоєння, тривожність, появу стресу та страху. В той самий час діти добре відчувають зміни в поведінці дорослих, яким важливо навчитися правильно транслювати свої емоції, аби навіть в складних ситуаціях сприяти збереженню нормального психоемоційного стану дитини.
Експерти наголошують, що під час небезпеки дорослим першочергово слід подбати про фізичну безпеку як самих себе, так і своїх дітей. Чітко скажіть дитині, що зараз тимчасово небезпечно і вам необхідно піти в безпечне місце. Коли всі перебувають в небезпеці, слід подбати вже й про емоційний стан. В той самий час дорослим важливо відчувати та керувати власними емоціями, оскільки діти першочергово реагують саме на реакцію батьків. Якщо дорослі в паніці, то й дитина буде переймати їхню реакцію.
Якщо дорослому складно впоратися з власними негативними емоціями, слід відійти в окреме приміщення, поплакати, похвилюватися та намагатися заспокоїтися.
Діти по-різному реагують на небезпеку. Одні можуть плакати, інші, навпаки почати істерично сміятися. Хтось впадає у ступор, а в іншого підвищується активність. Існує декілька тілесних проявів, що допоможуть батькам визначити, що дитина тривожиться:

  • поблідніння;
  • сильне потовиділення;
  • пришвидшене серцебиття;
  • тремтіння рук та ніг;
  • переривчасте дихання.

Якщо дорослі помітили ознаки тривожності, дитину слід обійняти та сказати, що ми в небезпеці. Також варто пояснити, що такі тілесні прояви – це нормальна реакція організму на стресову подію, яка скоро мине. 
Якщо у дитини сталася істерика, одразу варто встановити зоровий контакт, сісти поруч, обійняти, почати дихати в одному темпі, потім спокійно пояснити, що сталося та як ви будете діяти надалі.
Психологині наголошують, що під час підвищення тривожності не можна заперечувати емоції дитини, а навпаки прийняти їх, розділити разом з дитиною, а лише потім заспокоїти.
Так, але  говорити з дитиною слід в залежності від її віку. Малеча краще розуміє інформацію через гру. На будь-яке питання відповідати слід спокійно, надаючи стільки інформації, скільки готова взяти дитина. Говорячи про фактичні події, не варто вдаватися в подробиці, перезавантажуючи деталями, які можуть більш емоційно її травмувати.
Для стабілізації емоційного стану використовуйте : наприклад, простукайте його. Починаємо простукувати тіло зверху вниз: спочатку руки, потім тулуб, грудну клітку, живіт, ноги, а потім попросіть когось, хто поруч, простукати спину.
Ще одна дієва вправа для заспокоєння називається . Складаємо руки, захоплюємо один великий палець за інший, щоби вийшов метелик. Потім кладемо руки на груди і “крильцями” у вигляді кінчиків пальців починаємо простукувати грудну клітку плавними похлопувальними рухами.

Джерело :  https://op.ua/news/lifehack/yak-zniziti-riven-trivogi-u-ditey-pid-chas-povitryanih-atak 


Дистанційка: правила збереження

 зору при роботі з ґаджетами

Через змішаний чи дистанційний формат навчання під час війни освітяни разом

 із школярами почали значно більше проводити час за комп'ютером чи

 гаджетами. Відповідно, це негативно впливає на зір.

Під час повномасштабної війни, коли через військову агресію росії, українські діти з вчителями змушені перейти на дистанційну чи змішану форму навчання з метою безпеки, освітній процес безпосередньо став пов'язаний із ґаджетами.

Вчителі проводять уроки віддалено, споглядаючи у монітор і спілкуючись із учнями, учні між собою ведуть розмови теж за допомогою соцмереж тощо. Усе це порушує зоровий режим.

Сучасні монітори безпечні за правильного використання. І якщо дотримуватися порад офтальмологів, то очам буде комфортно і після дня роботи за комп’ютером, і після сидіння у смартфоні, — говорить лікар-офтальмолог Андрій Дзюба.

Щоб зберегти зір при тривалому користування гаджетами, варто дотримуватись наступних правил:

  • кліпати

Спостерігайте за собою. Зазвичай, коли ви сидите й працюєте, то майже не кліпаєте. Проте в нормі людина повинна кліпати 12 тисяч разів на день;

  • ГІГІЄНА ЗОРУ

Необхідно читати при гарному освітленні, тримати телефон чи комп’ютер на відстані не менше за 50 см від себе, завжди намагатися працювати за столом, краще віддавати перевагу в роботі не телефону, а ноутбуку або комп’ютеру. У такому випадку постава не порушується, а зоровий режим в порядку;

  • правило 20/20/20

Американська асоціація офтальмологів рекомендує робити перерву в роботі кожні 20 хвилин. Таким чином людина 20 хвилин відпочиває, 20 хвилин працює. Це неважко й корисно для профілактики сухості очей;

  • не використовувати телефон за 2-3 години до сну

Синє світло, яке випромінює телефон, впливає на продукцію мелатоніну. Якщо людина сидить сидить у соціальних мережах перед сном, то, відповідно, погано спить, а вранці «розбита». Офтальмологи радять установити захисний режим на телефоні, який глушить синє світло, завдяки якому перед сном можна користуватися гаджетом більше 15-20 хвилин;

  • використовувати зволожувальні краплі

Людина мало кліпає, тому поверхня рогівки пересихає й не оновлюється. У слізній плівці утворюється розрив. Як наслідок, виникає біль, різь, відчуття «піску» в очах. Зволожувальні краплі  допоможуть запобігти неприємним відчуттям при сухості очей.

Матеріал з платформи "Всеосвіта" - посилання на статтю




Дитині важко навчатися дистанційно,

не сприймає інформацію, губиться увага. Що робити?

  Дистанційне навчання є викликом як для тих, хто навчає, так і для учнів. Тривале перебування перед екранами гаджетів підвищує втому та розфокусовує увагу, адже така діяльність не властива дитячому віку. Тому втрата уважності під час уроку може бути нормою.

  Під час дистанційного навчання дитини батькам насамперед потрібно розуміти, що дитина може не мати жодних проблем з увагою, а просто перевтомлюватися від онлайн уроків, самостійного опрацювання матеріалу та постійної роботи з гаджетами. Тому цю проблему варто розв’язувати за допомогою організаційних рішень. 

Ми підготували для вас декілька порад про те, як допомогти дитині організувати навчальний процес вдома:

  1. Плануйте день та слідкуйте за дотриманням режиму дня. Якщо  у школі є фіксований розклад уроків, які потребують включення у чітко визначений час – роздрукуйте цей розклад, щоб він був у дитини перед очима. Якщо в закладі освіти немає чіткого розкладу під час дистанційного навчання – розробіть такий розклад для дитини самостійно. 
  2. Оберіть разом з учнем одяг для “роботи”. Так званий “дрес-код” допоможе дитині “увійти в роль учня” та зосередитися  на роботі.
  3. Організуйте робоче місце. Воно має гарно освітлюватися (за можливості – денним світлом), бути зручним та обладнаним необхідною технікою.
  4. Чергуйте періоди навчання та відпочинку. Зауважте, ми звикли відпочивати з використанням гаджетів, проте під час дистанційного навчання такий відпочинок не є зміною діяльності: очі не відпочивають від монітору, а мозок від обробки інформації. Також пам’ятайте про необхідність фізичної активності. Прогулянки на свіжому повітрі, танці та руханка під час перерв стануть помічниками для відпочинку тіла і психіки дитини.
  5. Розробіть систему заохочень.  Складіть разом зі своєю дитиною своєрідний чек-ліст заохочень за успіхи у навчанні. Не радимо мотивувати учня фінансовими винагородами. Краще мотивувати враженнями: переглядом кіно вдома, читанням книг, прогулянками до парку, відвідинами ковзанки тощо. Такий чек-ліст можна намалювати чи створити у графічному редакторі та повісити у робочому куточку. 
  6. Ще однією формою підтримки мотивації дитини до навчання є постійна фіксація успіхів у навчанні. Наприклад, учень отримав високу оцінку за домашнє завдання, уважно вислухав нову тему від вчительки чи прочитав параграф із новим матеріалом: це треба обов’язково відзначити, створюючи своєрідний “шлях до успіху”. Таке відстеження батьками дитячих успіхів допоможе дитині відчувати свій прогрес та прагнути більшого.
Матеріал з вебсайту Служби освітнього  омбудсмена

https://eo.gov.ua/batkam-shkoliariv-20-zapytan-ta-vidpovidey-pro-dystantsiyne-navchannia/2021/01/12/#20



ОСНОВНІ ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ УЧНІВ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

В Україні діє воєнний стан та тривають бойові дії, тож кожен учень закладу загальної середньої освіти повинен знати основні правила поведінки та дій під час повітряної тривоги, обстрілів, комендантської години.

 

Повітряна тривога

Якщо ви почули гудки сирен, звуки гучномовця, що тривають протягом декількох хвилин, це означає попереджувальний сигнал «Увага всім». Про алгоритм дій неодноразово повідомляли в Державній службі надзвичайних ситуацій  України, він такий:

  • увімкніть телебачення або радіо. Інформація звучатиме через офіційні канали протягом 5 хвилин після звучання сирен;
  • зосередьтесь, прослухайте повідомлення та виконуйте почуті інструкції. Залишайте теле- радіоканали увімкненими. З них може надходити подальша інформація;
  • зазвичай під час тривоги на офіційних каналах звучить інформація від місцевої влади про повітряну тривогу, під час якої треба взяти запас харчів, води та прямувати до найближчого укриття;
  • повідомте про почуте сусідам чи знайомим, за необхідності надайте їм допомогу;
  • у разі виникнення надзвичайної ситуації телефонуйте 101;
  • в Україні працює мобільний застосунок «повітряна тривога», який сповіщає про небезпеку у конкретному регіоні. Його можна завантажити у Gogle Play Market та AppStore.

Як поводитися під час обстрілу

Якщо ваше житло розташоване в зоні регулярних збройних дій, перш за все потрібно зміцнити вікна (наприклад, клейкою плівкою). Так ви уникнете розльоту уламків скла. Проте краще закрити вікна мішками з піском або масивними меблями.

Обстріл стрілецькою зброєю

Якщо ж ви потрапили під обстріл стрілецькою зброєю, тобто з пістолетів, автоматів, гвинтівок, кулеметів, Служба безпеки України радить діяти так:

  • якщо ви вдома, то сховайтеся в безпечному місці: ванній кімнаті або ж самій ванні. Якщо це неможливо, ляжте на підлогу, вкрившись предметами, що можуть захистити вас від куль та уламків;
  • на відкритому місці впадіть на землю та закрийте голову руками. Перебувайте біля будь-якого виступу чи заглиблення в землі. 
  • ваше тіло має бути у безпечному положенні: згрупуйтесь, ляжте в позу ембріона, розверніться ногами у сторону пострілів та прикрийте голову руками. Коли почнуться постріли, розтуліть рот, щоб вберегти барабанні перетинки;
  • чекайте щонайменше 5 хвилин в укритті, допоки стрілянина не вщухне.

Артобстріл, мінометний обстріл чи авіаналіт

Як що ви почули гучний свист, залп запуску та вибух снаряда може означати, що ви потрапили в зону артобстрілу, мінометного обстрілу або авіанальоту.

  • Міноборони пояснює, сам снаряд, як і залп установки, можна помітити та зреагувати. Тому краще постійно стежити за небом. Удень – це димний слід від ракети, вночі – яскравий спалах;
  • якщо поруч є бомбосховище і ви почули сирену – знак «Увага
    всім», – терміново йдіть до укриття;
  • в укритті увімкніть телебачення або радіо на будь-якому носії або відкривайте сторінки офіційних державних каналів. Там протягом 5 хвилин буде інформація про те, що трапилось. Виконуйте інструкції;
  • залишайтеся в укритті щонайменше 10 хвилин після завершення обстрілу, адже існує загроза його відновлення.

Якщо ви вдома:

– обирайте місце в кутку та недалеко від виходу, щоб миттєво залишити будинок у разі влучення снаряду. Ховайтесь у підвалі або іншому заглибленому укритті, між несучими стінами.

Якщо ви в транспорті чи на вулиці, то негайно дійте так:

  • падайте на землю, закрийте голову руками або предметами, закрийте долонями вуха та відкрийте рот (це врятує від контузії). Перечекайте перший обстріл лежачи, а далі ховайтеся в безпечному заглибленому приміщенні;
  • не залишайтеся у під'їздах під арками та у підвалах панельних будинків або під стінами будинків із легких конструкцій. У жодному разі не ховайтесь біля всього, що може вибухнути чи впасти на вас;
  • для укриття підійдуть підземні переходи, метро, укриття, канава, траншея, яма, широка труба водостоку під дорогою, високий бордюр, каналізаційний люк, траншея чи канава (подібна до окопу) завглибшки 1-2 м, на відкритому місці;
  • якщо обстріл застав вас у маршрутці, тролейбусі, трамваї, авто – слід негайно зупинити транспорт, відбігти від дороги в напрямку «від будівель та споруд і залягти на землю.

Після закінчення обстрілу (бомбардування) не поспішайте покидати укриття. Можливі поодинокі постріли. Залишаючи місце укриття, не поспішайте розслаблятися. 

Правила поведінки під час комендантської години

Під час комендантської години, період дії якої встановлює місцева влада кожного регіону, заборонено перебувати на вулицях та в інших громадських місцях.

Особи, які перебувають на вулицях в заборонений час, можуть вважатися членами диверсійно-розвідувальних груп.

Правило не поширюється на переміщення до укриттів під час сигналу тривог.

Під час комендантської години в Державній службі надзвичайних ситуацій України рекомендують дотримуватись правил світломаскування:

  • зашторювати вікна;
  • вимикати світло в оселях;
  • гасити вуличне освітлення своїх будинків;
  • прибирати з підвіконь усі лампи, зокрема й фітолампи по догляду за рослинами.